כאשר ממשלת ארה"ב תוקפת את Anthropic — מי הרוצח?
הממשלה האמריקאית מדחיקה את Anthropic בתחומי יצוא ופיקוח. אך בעוד שאנתרופיק מתגוננת, OpenAI עשויה להרוויח — והזוועה הגדולה היא שנתון לנו בישראל.
הידעת?
Anthropic הזהירה ממשלת ארה״ב מחומרת מודלים מתקדמים הרבה יותר מ-OpenAI — ובאירוניה, זה הוביל לכך שממשלה תוקפת דווקא אותה.
ממשלת ארה"ב תוקפת את Anthropic — אבל למה זה חשוב לעסקים שלכם?
חדשות עגומות מהשבוע: ממשלת טראמפ החליטה להשעות את מודלים Fable 5 ו-Mythos 5 של Anthropic, החברה שמאחורי Claude. הסיבה? חשש לביטחון לאומי. אך האמת היא הרבה יותר מורכבת — והיא משנה את משחק הבינה המלאכותית בעולם.
מה בעצם קרה?
Anthropic הזהירה את ממשלת ארה"ב בקול רם: "מודלים מתקדמים מסוג זה עלולים להיות בעיתיים מבחינת ביטחון." הממשלה שמעה אותם — יותר טוב ממה שAnthropic כנראה קיוותה.
בתגובה, הממשלה הגבילה את Fable 5 ו-Mythos 5, שני מודלים חדשים שפיתחה החברה. לפי Ars Technica, Anthropic הייתה פתוחה בהרבה יותר לגבי סכנות הבינה המלאכותית המתקדמת בהשוואה ל-OpenAI — וזה בדיוק מה שהפך נגדה.
האירוניה הקשה: חברה שהייתה שקופה ביותר בנוגע לסכנות בינה מלאכותית נתקלת כעת בהגבלות רגולטוריות שמתחרויותיה הצליחו להימנע מהן.
מי המנצח?
אם אתה חושב ש-OpenAI היא, אתה צודק. כמו גם Google ו-Meta.
כל החברות שדיברו פחות על הסכנות, בחרו בשיתופי פעולה מוגבלים עם הממשלה, והזמינו את הממשלה בתהליך הפיתוח — הן כעת בעמדה חזקה יותר. הממשלה בוחרת לתמוך בחברות שאליהן יש לה העדפה, לא בחברות שמחזירות ביקורת.
מה זה אומר לעסקים בישראל?
אם אתה בונה:
על Claude API — עדיין בטוח כרגע, אך כדאי להיות מודע לכך שAnthropic עלולה להתמודד עם הגבלות חדשות בחודשים הקרובים. תכננו תוכנית גישור לחלופה (OpenAI, Gemini).
על טכנולוגיה אמריקאית עם הגבלות יצוא — זה כבר עשוי להשפיע על עסקים ממשלתיים או הקשורים לביטחון בישראל. אם אתה תלוי בבינה מלאכותית עוצמתית וטוב מיושרת, ייתכן שתידרש להשתמש בחלופות סיניות (DeepSeek) או קוד פתוח (Llama).
על רכישת שירותי בינה מלאכותית בחו"ל — ודא שהיצרן אינו כפוף לפיקוח אמריקאי. זו כבר, במובן מסוים, הסתיימות העידן של "פשוט נשתמש בAPI הטוב ביותר".
השלכה ארוכת טווח
הדפוס המתהווה כאן בעייתי: ממשלות תענישנה חברות שמדברות יותר על סכנות. תוצאה? חברות בינה מלאכותית תחתכו את התקשורת הציבורית שלהן לגבי אחריות בבנייה בטוחה.
בישראל זה אומר כמה דברים:
-
עדיף לבנות על OpenAI או Gemini — הם כבר מעוצבים לעבודה עם ממשלות וגופים רגולטוריים. Anthropic עדיין מפתחת את הקשרים אלה.
-
סטארטאפים בתחום הביטחון צריכים להיות זהירים — אם אתה בונה מודל בינה מלאכותית משלך על בסיס Anthropic, בדוק האם יש הגבלות יצוא.
-
כלים פנימיים עם Claude Code יישארו זמינים — הגבלות רגולטוריות בדרך כלל לא משפיעות על שימוש ישיר, אלא על יצוא וייבוא.
שורה תחתונה
Anthropic הזהירה את מי שלא היה צריך להזהיר, והממשלה הקשיבה. OpenAI, זהירה יותר בהודעותיה הציבוריות, מחליקה דרך הדלתות בשקט. וישראל? כמו תמיד, צריכה לבנות על חברות שלהן כבר יש קשר מובנה עם הממשלה ודיוק רגולטורי.
אם אתה מנהל טכנולוגיה או בעל עסק תלוי בבינה מלאכותית, זה הזמן לבדוק את החוזים שלך, להבין מהיכן מגיעים המודלים שלך, והיות מוכן לחלופה.
משחק הבינה המלאכותית הוא כעת גם משחק ממשלתי. ואם אינך קורא לממשלה עוד לפני שאתה בונה משהו גדול, אתה כבר מפגר.
רוצה להישאר עדכני בשינויים רגולטוריים ובתשתיות בינה מלאכותית? צפה בהרצאות שלנו על אתיקה וביא"מ בעסקים — כוללות פרקי עדכון על EU AI Act ורגולציות חדשות בארה"ב.